måndag 25 januari 2010

Va hände inatt...

Ibland händer det lustiga saker i vårt hus...Det har INTE hänt ofta, ett par gånger...
Första gången va efter Mats bortgång, Peters morbror...Ett par dagar efter han gått bort, händer det mest märkliga då vi har gått och lagt oss...Kallt blir det i rummet, och jag får dra täcket om mig, sen känner jag en enormt STARK närvaro, precis som nån står framför och tittar på mig, detta va jätteobehagligt...
Fick panik, och kände mina tårar komma...Då kände jag en "beröring", som en vind som drog igenom rummet, och sedan försvann...
Jag tror det va Mats, eller va det nån typ av "chock" eftersom hans bortgång va väldigt plötslig och fruktansvärd...

Den gången jag läser godnatt-saga för Alfons och han helt plötsligt frågar "vem han är som står vid dörren är"
När jag inte ville höra vad han sa, fråga han igen, och jag kände hur håret reste sig på armarna...Riktigt obehagligt..!

Sen inatt händer det igen, vi har gått och lagt oss då vi hör hur det knakar i golvet utanför sovrummet...Tror direkt att det är Alfons som kommer gåendes och vill sova hos oss, eftersom det inträffar ganska så ofta...
Det "roliga" är att den här gången reagerar även Peter på det, och börja lysa ut mot hallen med sin mobiltelefon...ingen där...
Vi somnar om och ljudet kommer igen, och jag är HELT säker på att det ÄR Alfons som kommer gåendes, så jag tänder lampan, och ska precis öppna munnen och fråga om han vill sova hos mamma och pappa, men det är ingen där...
Då kommer gåshuden på armarna igen, och jag kan inte somna...
Nån minut därefter ropar Alfons att jag ska komma in till honom, så jag gör det...Bäddar ner mig och kramar honom hårt!
Nån timme senare vaknar jag av att jag tror att Peter har vatt ute för att hämta pellets till kaminen, för jag hör hur låset går upp på ytterdörren...
När jag fråga han på morgonen vad tusan han gjorde ute så tidigt på morgonen, hur han kom att tänka på att fylla på kaminen vid den tiden...
Men det visar sig att han har sovit som en stock...
Jag tror det va Ingela...Eller kan det va av en "chock" den här gången med...

När en människa går bort oväntat, hastigt och plötsligt...Kan det då vara så att denne går runt till "alla" för att ta sitt sista farväl...
Kan det vara detta som har hänt oss...

2 kommentarer:

  1. Jag känner igen det du skriver här.Jag kommer ihåg när min mamma hade gått bort då hände det saker hemma hos mig som tidigare inte hade hänt.B la hände det att jag tycktes se mamma stå nedanför min fotända och titta på mig iklädd ett vitt lucialinne och bara tittade på mig utan att säga något.Hörde även hur det en gång knackade på fönstret men sedan var där ingen,läskigt värre...

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Det här med att barn ser sådant som "vi" vuxna inte ser är inget nytt. Min sambos styvsysters barn har pratat om en liten gubbe som inte vill gå ut från hans rum liksom en hund som heller inte vuxna ser. Otäckt tycker jag!
    Hoppas det blivit bättre, kram
    Tänker på er

    SvaraRadera