söndag 4 oktober 2009

Några tips vore fint...

Det här med trots...Vad gör man?? Var går gränsen när det gäller att "förbjuda" saker för att dom ska lära, och håller det överhuvudtaget..?

Nu är Alfons inne i sin trots och har vatt ett tag, men INGET biter...Ibland tar man det "lugnt" och räknar till nr 10, och ibland blir man tokig och bara skriker..! Jag kan ju erkänna att den lugna versionen fungerar bäst, men har han hållt på och reta gallfeber på mig HELA dagen, brister humöret lätt...

När det gäller att förbjuda..."Du får inget lördagsgodis" som det ofta heter...Men tänk om han vatt busig på måndagen, då är det VÄÄÄLDIGT länge till den där lördagen...Och resten av veckan kan han va supermysig....

Tycker det är så svårt...

För i sin trots ÄR dom busiga och uppkäftiga, det är ju en del av utvecklingen...Så saken är ju OM man ska förbjuda saker...
Och HUR gör man för att behålla det där "lugnet" när trotsen når sitt klimax..?!

Kram

2 kommentarer:

  1. Ja,du vet ju vad jag tycker..tror ju inte på straff,däremot ultimatum..det ger dom en chans att vara "stora" och klara det själva,innan man griper in.På så sätt slipper man tjata hela tiden,för det är lönlöst ändå!
    Det krävs övning för att komma ifrån det man brukar göra men som inte fungerar,men när man har "övat" ett tag,brukar det går lättare.
    Dom testar och vi får testa vad som funkar bäst för våra barn tror jag.
    Kramiz ♥

    SvaraRadera
  2. jag skulle gärna också ta några tips.. här har trotsen pågått i snart ett år, och jag har inte blivit ett dugg bättre på att behålla lugnet!

    SvaraRadera