tisdag 13 oktober 2009

Osäker...

Idag hittade jag den..kallelsen på posten till Alfons...vaccination mot den nya influensan...
ALLA säger olika, själv är jag inte ett dugg insatt i "skiten" som pågår...Mitt hjärta bollas fram och tillbaks...
ska vi?
ska vi inte?

En del säger sig inte "tro" på sprutan och är orolig för biverkningar, eftersom vaccinationen har kommit väldigt snabbt...
Och andra säger att dom som har väldigt dåligt immunförsvar BÖR ta den, men de som inte har behöver inte...

Hjärtat bollas fram och tillbaks, fram och tillbaks...

Va tänker ni andra göra därute..??

KRAM

4 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag förstår att det måste vara jättesvårt att veta om ni som småbarnsföräldrar ska vaccinera barnen eller ej. Ni själva kan ju vaccinera er för att skydda era barn. Av de som hittills blivit sjuka har ca 80% haft minst en riskfaktor. Skillnaden mot vanliga influensan är ju att även barn blir sjuka och inte bara äldre och de med nedsatt immunförsvar.

    Info från Smittskyddsinstitutet:
    De flesta som drabbats av den nya influensan har ”normala” influensasymptom som inte kräver sjukhusvård. Men enstaka patienter blir allvarligt sjuka. Detta gäller fr.a. patienter som har underliggande riskfaktorer såsom kronisk lung- eller hjärtsjukdom, grav fetma, graviditet och hög ålder, men hos en mindre andel finns ingen underliggande sjukdom. Hos de allvarligt sjuka har det dominerande symtomet varit grav andningspåverkan som inte sällan krävt intensivvård i respirator och ibland även vård i s.k. konstgjord lunga (ECMO). Läs vidare på:
    http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/den-nya-influensan-ah1n1/

    Lycka till med beslutet! Kram Lisa

    SvaraRadera
  2. heeej jenny:) jag har anmält amanda till vaccination, jag tycker hon ska ta den, och även vi! därigenom skyddar vi Rivver på bästa sätt... jag hade ett långt samtal me min barnmorska och hon rekomenderade mig till och ge amanda det.. och henne litar jag på till 100 procent. och jag har pratat me många föräldrar i skolan och dom flesta ska vaccineras. tror inte dom hade tillåtit att alla skolbarn ska vaccineras om det fanns några risker! kram josefine (kusin)

    SvaraRadera
  3. Hej!!!

    Jag bollar detta med fram och tillbaka hela tiden...Ena dagen vill jag och nästa inte...Man vet ju inte var det har för biverkningar och skulle aldrig förlåta mig om det skulle hända barnen något...Man hör ju både nackdelar och fördelar varje dag..

    Kommer nog inte bestämma mig förrens det är dags..

    Kram

    SvaraRadera
  4. Tack Lisa för fin info...MÅSTE ju snart bestämma, men det lutar åt vaccination...Kan ju knappast innehålla nåt som skulle va farligt...Att få influensan är isf värre!

    Jossan, jag tänker som du!

    Lucette, jag tror det ÄR bäst att ta sprutan ändå...Men när det handlar om ens barn, så är det SÅ svårt, dom är ju hela ens liv!!!

    KRAM på er

    SvaraRadera