torsdag 15 oktober 2009

Tufft & va mig...

Låter lite ego, men just i detta nuläge är det inget vidare att heta Jenny Freij...
När hösten kommer, så kommer även "nåt" i det sk "höstpaketet" som inte vill MIG väl...

Jag blir som en enda stor torrboll, huden spricker av torrhet, och det spelar ingen som helst roll hur mycket jag smörjar och smetar...Ondast gör händerna, speciellt fingertopparna som öppnar upp sig så att det blir såna där svidiga småsår på varenda finger!

Jag tappar hår, det är hår precis överallt i huset, och när jag tvättar håret så lossnar det hur mycket som helst...Och om inte det vore nog, när jag väl ska kamma huvet, får jag varenda dag tömma borsten, och det är inte LITE hår som kommer...

Inatt fick jag som kvinna även mens, och mensen nu förtiden EFTER man fött några kottar är inte att leka med...BLOD överallt! När jag satte mig på toan inatt, fick jag ropa efter min man som fick komma och hjälpa mig, hela nederdelen av mig va blodig, hade kommit på golv och toaringen...Han hämta ett par nya trosor gullig som han är, och skulle just resa mig upp men hann inte..!
Mannen min fick hämta en omgång trosa till, den här gången hann jag...tacksamt:-)

Vet inte vilket jag föredrar om vi nu ska prata riktigt tjejsnack-menssnack...
INNAN jag födde barn mådde jag hur dåligt som helst, jag blev SJUK! Kramper i magen och tillsammans med den kräktes jag...Höll "bara" på så en dag, men det va nog...Jag fick alltid va hemma från skola eller jobb första mensdagen, för jag kunde inte gå...Knappt sitta, stå eller ligga heller, SMÄRTA!!!!!
Nu när jag har fött mina underbara små kottar har mensen istället övergått till blodbad, detta med första mensdagen (bloddagen) sen avtar det ganska så snabbt, tur är väl det, för annars hade jag nog fått göra Sankte-Per sällskap..!

Så IDAG just DENNA DAG är det tufft & va mig...

Annars utöver mår jag hur bra som helst, förutom min ständiga oro för mina barn...I dessa sjukdomstider, all skit som finns överallt, och man kan inte skydda dom....Totalt hjälplös känner jag mig, och tanken på "Den nya influensan" och vaccinationen TÄR på mig! Man ska bollas med sina känslor om vad som är rätt eller fel...Det handlar om ens barn, hela ens liv, luften man andas..!
Vad är RÄTT, vad är FEL???
I nuläget lutar det åt vaccination, men jag är ändå skeptisk...

Igår hade minstingen feber...Jag och "rumptermometern" är inte direkt bästa vänner, då jag fullkomligt AVSKYR att stöta upp saker i rumpan på de små liven! Jag har gjort det på Alfons 1 gång, han tittade på mig som om jag gjorde nåt dumt mot han, sen dess har det blivit i armhålan...
Men igår kom den fram igen, "rumptempen" och fick leta sig fram till en temp på lille Alvin, som INTE kunde va still...
Tempjäkeln tillhör den äldre sorten och ska va inne i värmen typ 2-3 minuter- ORKA!!!
Efter "nästan" full tid, blev det otåligt, och tempen hittade ut i det fria, eller Alvins rumpa stötte ut den...I slutet pendlade den i allafall mellan 38.2-38.4, och nojig som jag är fick jag ringa till söta Anna ikväll...
En ÄNGEL som hon är lugnade hon ner mig, och vi pratade ett tag om lite sjukdomar hit och dit...Hon t o m erbjöd sig att komma hit och kika på han för att lugna lilla mig, TÅRÖGD blev jag!!! TACK Anna vilken UNDERBAR UNDERBAR människa du är!!

Verkar som Alvin har en liten släng av förkyldning, inte så lustigt när nästan varenda människa är det just nu..! Men i det stora hela mår han som en PRINS, för det är ju ändå välmåendet man ska se på...Han äter bra, t o m MER än han brukar, för jag har ökat på dosen...Han kissar och bajsar, han vilar lite som han brukar, och när han är vaken strålar han som solen...Då ÄR man frisk!
Ska sluta upp med att va så förbannat OROLIG hela tiden..!

Nu ska jag vila nacken lite, fick ont av att sitta här och skriva SÅ länge...

PUSS-KRAM

2 kommentarer:

  1. Hej Jenny!
    Nu blev jag rörd över att vad du skriver. Givetvis får du gärna ringa om du undrar nåt. Jag förstår att du är orolig, det här med vacc och sjukdomar bland barn är inte lätt.... Jag tror ändå att man får tänka logiskt.

    Vad gäller vacc är det upp till var och en. Jag tror man ska göra det som känns rätt för sin familj och inte lyssna på alla andra och deras oroligheter. Det är annars lätt att saker och ting får enorma propotioner.

    När det gäller barnen och sjukdom så tycker jag man ska se på helheten, dvs hur dem äter, kissar, medverkar till joller, prat, lek.... om de är slöa eller aktiva. Feber i all ära, men barn får lätt hög feber. Det man ska vara uppmärksam på är ju om febern hänger i.... andra symtom och om barnet ter sig mycket trött eller slött. Då är det dags att kontakta sjukvård. Nu är det förkylningstider & det kommer bli så får många barn.....

    Hoppas att helgen blir bra för er!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Anna, kan jag inte få anställa dig som en "personlig" liten sjuksyrra här hemma:-) Känner mig så trygg med dig!!

    TACK än en gång för att du hjälper en sjuuukt orolig mamse som mig:-)

    PUSS

    SvaraRadera