måndag 25 oktober 2010

Nekad dagisplats...


I januari börjar jag jobba fullt, då är Alvin 18 månader och mina mamma-dagar är över...
Jag ansökte i GOD tid, då Alvin va 2 månader, gillar att va ute i god tid, men i detta fallet va det lite mer viktigt eftersom vi söker i annan kommun...
Men nu i efterhand...Va vad det för mening..?

Jag ringde och ville höra om platsen i slutet på aug, eftersom jag hörde att några andra redan fått veta sina dagisplatser...Men då lät allt så stressat, och dom skulle höra av sig igen...
Nu ligger det till så att vi har bara sökt på ett ställe, för vi vill ha barnen på samma...såklart!
Jag börjar ringa igen för 2 veckor sen, men ingen där, då mailar jag, och då får jag svaret "tyvärr"...
Dom ringer upp dagen därpå och beklagar att situationen är alldeles på tok för jobbig, för det är så otroligt många barn som ska skolas in just i januari, och dom prioriterar alltid Sölvesborgsbarnen först...Visst att jag "köper" det, men vad är det då för mening att man får söka i annan kommun..?
Varför inte gå efter en "kölista"??

Så vi blir nekad plats, och hon kan "tyvärr" inte erbjuda oss plats på annat ställe heller...Tycker det är förjävligt!
Det är ju faktiskt så att man FÅR numera söka i annan kommun, ändå ska man behöva va prio SIST!
Dom säger att det kommer garanterat finnas plats i aug, och då har Alvin stått i kö i 2 år!!!!! Det är inte rättvist...

Så nu står vi här, och undrar vad vi ska göra...
Vi börjar ju faktiskt jobba, så ska vi förlita oss på barnvakt till sommaren då det gäller Alvin...
Eller ska vi söka en dagisplats i Bromölla, för att sen säga upp den...? Då får vi ändå ligga och köra OMVÄGAR på morgonen, vilket va anledningen till att vi ansökte i annan kommun från början...
Alfons plats säger vi INTE upp, då han har kommit in bra där, och har 2 år kvar...
När det sen gäller skolan verkar det som dom kör en helt annan grej...
Jag har pratat med kommunen, och där prioriteras alla likadant...
För jag tyckte först att OM det skulle va likadant där, att Alfons skulle halka ner på listan och få det som blir över, då hade saken varit enkel...Då hade vi flyttat över honom till Edenryd när skolan börjar...(Och sökt dagisplats till Alvin där med såklart...)
Men nu får han gå med några av sina dagispolare i allafall, vilken är en lättnad...

Men vi har ju "problemet" med Alvin kvar...Är det verkligen RÄTT av kommunen att göra så, har dom ingen skyldighet att placera ALLA barn ut på olika dagisplatser..? Oavsett kommun...Som dom har sagt från början...
Får vi ingen plats som vi har ansökt om så länge, så kommer jag gå till tidningen...
Jag tycker det är på tok för orättvist, dom går ut med att säga att dom tycker det är SÅ trevligt när personer från andra kommuner säker barnomsorg hos dom...
Jag undrar just det, när man blir behandlad som ett jäkla bottenskrap!

Nä fy skäms, ändring BÖR göras eller ses över, det känns inte riktigt ärligt hela den här grejen dom kör med...Jag tänker INTE ge mig!

Återkommer...

2 kommentarer:

  1. Det verkar ju inte klokt! Otroligt dumt! Ja det enda som kan hjälpa är att gå till tidningen, då blir det nog andra bullar. Ni har ju ändå stått så länge i kö.
    Hoppas det ordnar sig, tänker på er! Kram

    SvaraRadera
  2. Jo kanske det, men det är ju samtidigt synd å behöva göra det...Men men, jag tänker inte ge mig, inte när det handlar om barnen, och rätt ska va rätt!
    Jag har en kontakt genom tidningen som gärna publicerar, vi får väl se...

    Kram på dig

    SvaraRadera