söndag 14 november 2010

Påläst...

Den här helgen har mestadels gått till att läsa om diverse "kattsjukdomar", så nu har jag gått och blivit en veterinär på en helg...
Blir inte klok på diagnosen FIV= Kattaids...Om Smilla skulle ha detta, och provet imorgon visar det, blir jag CHOCKAD!!
Har säkert läst 100 sidor, där det står tydligt att FIV är en ovanlig sjukdom i Sverige, endast ett par fall varje år, drabbar mest hanar (utekatter) för dom slåss mest, då FIV oftast smittas via bett och sår...
FIV har även mycket att göra med misskötsel och vanvård...
Jag tycker verkligen INTE detta skulle stämma in på Smilla eller oss som ägare heller för den delen...

Sen finns det nåt som heter FELV, som är en typ av leukemi...Känns konstigt när jag läser om det, så tanken känns inte så bekant med hennes symtom...

Men så stannar jag vid sjukdomen FIP...Där hugger det till i hjärtat...Det är en virussjukdom, och symtomen där stämmer ganska så överrens med Smillas...Det tråkiga är att det är den mest fruktade sjukdom katter kan få, dom lider, och den är dödlig...
FIP drabbar oftast unga katter, Smilla är ju snart 8 år, det ÄR vår enda nackdel, och den hänger man ju såklart fast vid stenhårt! Men när man läser och samtidigt tagit till sig vad veterinären har sagt, så är det den sjukdomen vi mest fruktar för...
Tecken som avmagring, glanslös päls, svullen buk, trött, vingliga ben...

USCH det gör sååååå ont!!!! Stackars vår Smilla, hur kunde ödet vara så tufft mot dig??? Det känns så orättvist...
Va detta meningen??? Vår glada, spralliga, kloka, kärleksfulla Smilla, som numera ligger trött och mager på olika platser här i huset, och inväntar sitt dystra öde...
En katt har 9 liv, snälla ge henne det då!!!! Ni kan inte komma och ta henne nu, hon har ju bara levt halva sitt liv...Snälla...

Hur tungt det än är att erkänna, så måste vi inse fakta...Vad det än är Smilla lider av, så är det en HEMSK och ALLVARLIG sjukdom, som tyvärr inte kommer sluta på nåt bra sätt (är jag rädd för..)
Förutom sjukdomar, har jag även läst om avlivning, jag måste inse, jag måste vara förberedd, för Smillas skull...
Detta är helt sjukt, detta händer inte...Imorgon vet vi...

Godnatt

1 kommentar: