måndag 27 april 2009

Graviditetsskillnader....




Många har frågat mig om det är någon skillnad på graviditeterna...Och visst är det detta!!!
När ALFONS låg i magvärlden:
Kommer aldrig glömma den dagen då jag tog testet!!! Jag hade det ju på känn, för det va ju planerat...Men tänkte samtidigt: kan det verkligen gå så fort??
Första gången är väldigt, väldigt speciell....Kom ihåg att jag grät när testet visade positivt, men samtidigt blev jag rädd....Blandade känslor, men ÖVERLYCKLIG!!!
Hela graviditeten svävade jag på moln, hade inte en känning...Det enda jag inte kunde dricka på ungefär 18 veckor va kaffe....Men det kan man ju stå ut med!
Av Alfons fick jag en energi som heter duga, jag kunde nästan bestiga berg!!!! Va igång nästan ända fram...Jag jobbade fullt och tog körkort samtidigt!! Jag gick mina evighetspromenader så gott som varenda dag, utom sista tiden....
Jag har INGET att klaga över den graviditeten, (förutom vikten på 30 kg..) Alfons började sparka i magvärlden redan i V. 18, och höll på som en galning ända fram!!! Han sparkade på så hårt ibland så jag bölade!!!! Blev lite lugnare när han fixerade sig i V. 32, förutom att han svankade otroligt mycket ut med rumpan, så jag trodde magen min skulle spricka!!
Mådde som en prima ballerina!!! OM jag nu ska klaga på nåt, så tycker jag att det va ganska så trist att gå gravid den tiden, höst-vinter...Kom ihåg att det va himla jobbigt och kallt, och inte en enda vinterjacka fanns det till en gravid stackare....
Första gången kände jag ingen direkt oro, man följde med i sina veckor för man visste ju inget annat....Man "pluggade" lite mer i gravidböckerna, va mera insatt....
Enligt mig tycker jag att gravid är lite av en "engångsgrej"....Då menar jag givetvis inte att man bara ska va gravid en gång i livet, utan att det är enligt mig bara sådär riktigt riktigt kul att va gravid första gången...
Första gången ÄR speciell!!
LILLEBROR i magen:
Lillebror kom till 3 veckor efter ett missfall, trodde inte att det skulle gå så fort, men dom smågrabbarna har bråttom vill jag lova....Tror jag tog 5-6 test för jag ville vara riktigt säker!!
Andra gången har jag vatt mer nervös, dels för mitt tidigare missfall, men sen tror jag man tänker mer på riskerna andra gången....Jag gör det i alla fall....
Den här gången är HELT annorlunda....Moderkakan ligger i framvägg, och det gör att sparkarna känns lite mindre...På gott och ont! Kände de första sparkarna lite senare, i V. 20+4...Då va det mest buffar blandat med småkickar! Kände en viss oro över detta, men det hade ju sin förklaring med moderkakan....
TRÖTT är ett ord i den här graviditeten!!! Otroligt trött.....Sen har jag känt ett otroligt illamående, men aldrig kräkts....Illamående och trötthet varade i ungefär 16 veckor, sen slog det runt som en pannkaka!! Då kom energin- yes!!!!!! Kände mig så normal igen att jag helt glömde bort jag hade en liten filur därinne i magvärlden...
Jag har fått åka in en gång den här graviditeten, då jag inte kände sparkar...(åter igen moderkakan) Så i det stora hela så har den här gången vatt mer "orolig....Sen att man känt av mer i kroppen, som ryggont tex...men jag tror att kroppen är lite mera skör när man ska föda flera barn...Den tar nog lite stryk första gången, därav lite mer krämpor...
Lika roligt har det inte varit, då jag mest tycker det vatt långdraget!! Man längtar ju mer, mycket för att man redan har ett barn, och att dom ska få träffas....
Så den här gången har vatt lite trist och långdragen...Men tummen upp för att gå gravid den här tiden vår-sommar!!!! Det är GULD!!!! Skönt väder OCH sköna kläder!!!
Det va det hela från en förväntansfull 2-barnsmamma, som nu säger GODNATT till er alla både utanför och innanför magvärlden....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar